,,ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum
Program profilaktyki palenia tytoniu,, Znajdź właściwe rozwiązanie” jest realizowany w ZPO Michałów od listopada 2012 roku , adresowany dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej oraz gimnazjum. W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa.
Odsetek młodzieży w Polsce rozpoczynającej palenie w wieku:
- 11 lat i mniej wynosi 13,8 %
- 12 lat wynosi 9,2%
- 13 lat wynosi 9,6 %
- 14 lat wynosi 11,3%
- 15 lat wynosi 9,7%
Odsetek młodzieży palącej papierosy codziennie zwiększa się wraz z wiekiem , wykazuje też zróżnicowanie regionalne . Największy odsetek zanotowano w województwie świętokrzyskim- 20,3%, najmniejszy w podkarpackim- 5,1%.
Konieczność interwencji w kierunku uchronienia przed inicjacją palenia tytoniu i wejścia w nałóg podyktowana jest również skumulowaniem w tym okresie życia wielu psychospołecznych czynników ryzyka palenia tytoniu, w tym m.in. socjodemograficznyc , t.j.:
- Wiek i płeć ucznia.
- Status społeczny, stan rodzinny, wykształcenie rodziców.
- Problemy wieku dojrzewania.
- Czynniki środowiskowe.
- Czynniki interpersonalne( palenie rodziców, rodzeństwa, rówieśników, zachowanie grup rówieśniczych, więzi społeczne).
- Normy i obyczaje środowiskowe, w tym reakcje rodziców na palenie tytoniu przez dziecko
- Dostępność wyrobów tytoniowych.
Cele programu
Głównym celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum.
Cele szczegółowe:
- Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia.
- Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb , a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
- Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
- Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych , uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
- Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
Zalecenia programowe
Efektem realizacji programu powinno być:
- Przyswojenie wiedzy o tym, że:
- nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem,
- palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe , jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne,
- oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia,
- zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości,
- wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy i środki masowego przekazu,
- wiekszość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali,
- reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież,
- dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia,
- sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.
II. Kształtowanie postaw:
- zobowiązujących do niepalenia,
- dumy z faktu niepalenia,
- wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia,
- odpowiedzialności za własne zdrowie.
III. Rozwinięcie umiejętności do:
- przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu,
- wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia,
- przeciwstawiania się palenia tytoniu,
- wspierania ludzi palących , którzy pragną zerwać z nałogiem.
- Listopad; 2012r Nauczyciel chemii i biologii: Grażyna Rusińska