Projekt: „ PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Od 3.04.2009r. do 20.12.2009r. realizowany był Projekt: „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Do projektu przystąpili uczniowie klasy I z wychowawczynią p. Beatą Tracz.
Praca z dziećmi prowadzona była podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. W projekcie uczestniczyli wszyscy uczniowie tej klasy. Szkoła otrzymała zestaw środków dydaktycznych o wartości ponad 8 000 zł służących uczniom.
Myślą przewodnią projektu było to, że „ Każde dziecko jest zdolne”.
Celem projektu było wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia oraz kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera- amerykańskiego psychologa, neurologa, profesora Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego. W odniesieniu do dzieci Howard Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, matematyczno- logiczną, ruchową, wizualno- przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną i intrapersonalną. Projekt stwarzał warunki wszechstronnego rozwoju dziecka, jego kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę.
W dniu 23. 05. 2009r. rodzice uczniów klasy I zapoznali się z wytycznymi Projektu podczas prelekcji wzbogaconej prezentacją multimedialną przygotowaną przez wychowawczynię, wypełnili ankietę dotyczącą rozwoju ich dzieci oraz podpisali zgodę na udział w Projekcie.
Dzieci rozwijały swoje zainteresowania w wydzielonych Ośrodkach Zainteresowań ii wykorzystywały środki dydaktyczne tam zgromadzone. Pomoce te rozwijały zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym profilem inteligencji .
Uczniowie w wyniku realizowanego projektu wszechstronnie rozwinęli indywidualne uzdolnienia i zainteresowania. Poszerzyli swoją wiedzę i nabyli nowe umiejętności. Dzięki mocnym stronom, które posiadali, rozwinęli nowe zdolności i własny potencjał intelektualny. Uczniowie szczególnie ci, którzy niechętnie podejmowali zadania i obowiązki szkolne, zdobyli motywacje do nauki. Udział w zajęciach wspierał właściwe zachowanie się wobec rówieśników i dorosłych, nauczył przestrzegać powszechnie obowiązujące normy i zasady w kontaktach interpersonalnych. Zabawy ułatwiły wzajemne poznanie się dzieci i integrację grupy. Uczniowie rozwinęli takie cechy charakteru jak pewność siebie, wiarę we własne siły i odwagę. Uczniowie z radością brali udział w zajęciach.
Dnia 17.12.2009r. uczniowie zakończyli realizacje Projektu. Na zakończenie odbyła się prezentacja efektów pracy, w której brali udział zaproszeni goście tj. Pani Dyrektor oraz rodzice. Uczniowie otrzymali „Pacynki” – myszki, w ramach podziękowania za udział w Projekcie.