W styczniu 2009r. przedstawiono nam propozycję wzięcia udziału w inicjatywie obywatelskiej w ramach realizacji projektu „Akademia Przedsiębiorczego Obywatela”. Zareagowaliśmy na to entuzjastycznie, gdyż mogliśmy coś zorganizować dla szkoły, środowiska, a także dla nas samych. Grupa uczestnicząca w realizacji projektu składała się z 20 osób; należeli do niej wybrani uczniowie z kl. II i III gimnazjum.
Początek naszej drogi to udział w zajęciach realizowanych w IV modułach prowadzonych przez naszych nauczycieli. Uczestniczyliśmy w 48 godzinach zajęć prowadzonych przez:
Moduł I – „Prawo i świadomość” - p. Lidia Kościńska
Moduł II – „Postawy i działania obywatelskie” – p. Jolanta Pikus
Moduł III – „Przedsiębiorczość i inteligencja obywatelska” – p. Anna Golik
Moduł IV - „Technologie informacyjne” – p. Marek Różak
Nad przebiegiem całości projektu czuwała p. Ewa Bielaś-Ryczek.
Zbliżał się koniec roku szkolnego. Poproszono nas o zastanowienie się nad tym jakie podejmiemy przedsięwzięcie, aby przeprowadzić inicjatywę. Pomysłów było wiele: od debaty na temat bezpieczeństwa w naszej gminie poprzez festyn rodzinny aż do zorganizowania wyjazdu w Tatry celem poznania historii, architektury, kultury, zwyczajów, krajobrazu gór polskich. To był strzał w dziesiątkę. Całość uzupełniał fakt, że wiadomości zdobyte podczas tego wyjazdu przydadzą nam się do poszerzenia wiadomości w geografii, historii, biologii, języka polskiego. Ponadto niektórzy z nas posiadają pasję fotografowania. Miło więc będzie podzielić się z naszymi koleżankami i kolegami nie tylko wrażeniami i wiadomościami, ale także pokazać piękno krajobrazu i architektury utrwalone na naszych fotografiach. Wystawa fotograficzna została udostępniona nie tylko uczniom naszej szkoły, ale także wszystkim rodzicom, władzom gminy, dla których również zaprezentujemy naszą inicjatywę. Zaplanowaliśmy wszystko dokładnie. Opiekunowie podzielili nas na 4 sekcje, których zadaniem było zebranie informacji o miejscu, które mamy zwiedzać oraz przedstawienie wiadomości, które zostały poszerzone o informacje przewodnika oraz sfotografowanie tych miejsc, jak również ich prezentacja na forum społecznym. Oprócz tego każda grupa odpowiadała za indywidualnie przydzielone zadania:
Sekcja reporterska – sfotografowanie najciekawszych miejsc oraz obiektów kultury przyrody jak również przeprowadzanie wywiadów.
Sekcja przyrodnicza – zbieranie i usystematyzowanie wiadomości na temat fauny i flory typowej dla gór oraz Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Sekcja historyczna – zbieranie wiadomości na temat historii i kultury regionu.
Sekcja geograficzna – opracowanie mapy przedstawiającej trasę wycieczki oraz przygotowanie wiadomości na temat ukształtowanie terenu
Nadszedł wrzesień, wszystko zostało zaplanowane i przedyskutowane. Nie mogliśmy się doczekać dnia wyjazdu do Zakopanego. Pękaliśmy z dumy, że to właśnie my wyjeżdżamy na 2 dni w góry.
W dniach 1-2 października zwiedzaliśmy Tatry. Pogoda dopisywała, humory jeszcze bardziej.
Podczas realizacji projektu wykazaliśmy się dużą odpowiedzialnością i samodzielnością na każdym etapie wykonywania projektu. Zaplanowaliśmy wspólne cele projektu, organizację pracy w zespole, wykorzystywaliśmy wiele przedmiotów i dziedzin wiedzy. Dowiedzieliśmy się także, że to w grupie tkwi siła, może się wzajemnie uzupełniać pracując bardzo sprawnie, co daje ogromne efekty. Odkryliśmy ile pracy i poświęcenia trzeba, aby grupa stała się zespołem.
Zdobywanie wiedzy nie jest czystą teorią, lecz spotkaniem z rzeczywistością. Nie mielibyśmy możliwości przekonania się o tym, gdyby nie nasi nauczyciele, którym chcielibyśmy serdecznie podziękować za wkład pracy i serca podczas realizacji inicjatywy, oraz p. Dyrektor za umożliwienie nam wzięcia udziału w tym projekcie.